Conversie optimalisaties tips voor makelaars

Share

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Conversieoptimalisatie ook wel CRO is een minder populair onderwerp als het gaat om online marketing. CRO staat voor het optimaliseren van de gebruikerservaring op jouw website. Bij veel makelaardijen is dit onderwerp zwaar onderbelicht. Je kunt dus een grote voorsprong halen tegenover concurrenten door dit onderdeel wel goed op te pakken! In deze blog geven we je een aantal conversie tips om jouw website te verbeteren. Let wel: conversieoptimalisatie is echt maatwerk. Het is van belang om altijd goed te testen wat voor jouw bedrijf werkt.

Tip1: Doe gebruikersonderzoek!

Als je een website maakt, lijkt alles heel logisch en simpel opgebouwd. Toch is het de gebruiker die moet bepalen of dit ook echt zo is! Als een gebruiker tegen bepaalde issues aan loopt of niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is jouw website geen succes. Vraag daarom eens aan een handjevol mensen om door jouw site heen te klikken. Het liefst gebruik je hiervoor mensen uit jouw doelgroep, maar je kunt ook proefpersonen in jouw omgeving vragen. Het fijne is dat voor gebruiksonderzoek vaak niet veel proefpersonen nodig zijn. Je gaat in principe door tot er verzadiging is en dit is vaak al na 8 à 12 proefpersonen het geval.

Tip 2: Gebruik jouw data

In Google Analytics kun je al heel veel conversieproblemen boven water halen. Denk hierbij aan technische aspecten zoals de laadsnelheid, maar ook pagina’s met hoge uitstappercentages of doorklikpercentages. Je kunt door te kijken naar hoe het verkeer over jouw site beweegt een analyse maken van mogelijke knelpunten. Hierbij is het van belang om duidelijke hypotheses op te stellen. Soms is een verhouding heel duidelijk: als het uitstappercentage heel hoog is op pagina’s met een lange laadtijd, gaat daar overduidelijk iets mis. Maar het kan ook zijn dat mensen massaal afhaken door de content op een bepaalde productpagina. Dat inhoudelijke probleem is veel lastiger op te lossen. Door het formuleren van hypotheses kun je toch een eerste stap zetten om beter inzicht te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van jouw website.

Tip 3: A/B testen

Er is een hele goede methode om direct te testen hoe je jouw site kunt optimaliseren. Dit doe je met behulp van a/b testing. Met a/b testing gebruik je hypotheses om verschillende elementen te testen op een website. Een voorbeeld kan zijn de plaatsing van een actieknop. Je maakt twee varianten waarbij je 1 variabele aanpast in 1 design of functionaliteit. Je stuurt vervolgens de helft van jouw verkeer naar versie A en de andere helft van jouw verkeer naar versie B. Zo kun je na een verlooptijd die je vooraf kunt berekenen, significante verschillen monitoren in de twee versies. Zo baseer je de keuze voor een variant op echte data en kun je ideeën concreet verdedigen. Bedenk bij een a/b test altijd goed welke KPI je wilt meten. Zo is bijvoorbeeld een click een ander soort KPI dan een conversie. Denk hier goed over na met jouw team, of schakel de hulp in van experts. Meer weten over hoe Stample Marketing daarbij zou kunnen helpen? Bekijk dan snel onze dienstenpagina voor websites.

Tip 4: Gebruik verschillende tools!

Je hoeft niet alles zelf te ontdekken op het gebied van conversieoptimalisatie. Zoals je in Google Analytics veel data kunt gebruiken en ook via A/b testing Google Optimize in kan zetten om jouw tests door te meten en te gebruiken, kun je ook tools gebruiken om gebruikersinformatie door te meten. De tool Hotjar is hiervan een goed voorbeeld. Met Hotjar kun je makkelijk een tool implementeren op jouw website, waarmee je feedback kan vragen aan jouw klanten. Dit kan via veel slimme templates die direct feedback vragen laten stellen bij acties zoals het verlaten van een website. Ook is het mogelijk om clickmaps en heatmaps weer te geven, of om sessies van gebruikers op te nemen. Zeer waardevolle informatie om te gebruiken voor jouw optimalisaties.

Tip 5: Geef niet op

Met conversieoptimalisatie moet je doorzetten. Dat is waarschijnlijk niet wat je wilt horen als je wilt starten met dit project, want quick wins zijn altijd populairder dan lange termijn werkzaamheden. Toch is het bij conversieoptimalisatie heel belangrijk om altijd elementen te testen en structureel de data te analyseren en verder te zoeken naar optimalisaties. 

Wil jij starten met conversieoptimalisatie? Gebruik deze tips en begin zelf, of schakel onze hulp in en bekijk onze dienstenpagina voor website(CRO).

Nieuwsgierig naar ons?

Geef ons dan een belletje!