Hoe maak je een contentkalender voor makelaars?

Share

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Ben jij al goed op weg met jouw social media kanalen? Of zit je nog in de opstartfase en kost het nog veel tijd om de juiste strategie te bepalen? Als je met social media aan de slag gaat is het van groot belang om een contentkalender te maken. Een contentkalender biedt namelijk naast structuur en overzicht ook veel inzicht! Het is een effectieve manier om jouw strategie vorm te geven. En op een efficiënte manier uit te werken.

Hoe begin je met een contentkalender?

Een contentkalender is echt maatwerk, waarbij het belangrijk is dat wat je maakt vooral goed werkt in de praktijk. Vaak maak je een contentkalender in een design tool, maar een contentplanning kan ook al gewoon in een Excel of Google spreadsheets gemaakt worden. Dit is afhankelijk van de werkbaarheid voor jouw organisatie. Het belangrijkste doel van de contentkalender is dat het overzichtelijk is wat je allemaal gaat doen op de verschillende social kanalen. In de contentplanning wordt onder andere de planning voor alle kanalen gemaakt en kunnen posts klaargezet worden. In de planning wordt ook het tijdstip, de auteur, type post en de doelgroep meegenomen. Een voorbeeld van een contentkalender zie je in de afbeelding hier rechts:

Verschillende kanalen

Er zijn veel verschillende social media kanalen. Het is belangrijk om de juiste kanalen te kiezen om jouw boodschap over te brengen en de juiste doelgroep te bereiken. Veel bedrijven kiezen ervoor om dezelfde posts te maken voor op alle social kanalen. Eigenlijk is dit een grote fout, want je hebt op alle kanalen een andere doelgroep en een andere boodschap. Met een LinkedIn post over de vervolgstap in jouw carrière of een samenwerking met een toffe partij ga je niet viraal op TikTok bijvoorbeeld. Het is daarom slim om de verschillende kanalen op te nemen in jouw contentplanning. Zo krijg je een overzicht wat je op welk platform post en hoe je hier ook thema’s in kan aanbrengen. Het is bewezen dat als jouw boodschap op meerdere plekken terugkomt mensen deze boodschap sneller onthouden. Maak dus nuttig gebruik van de verschillende kanalen en zorg voor synergie!

Welke variabelen neem je mee?

Als je met een contentkalender begint, is het slim om te beginnen met verschillende type posts. Voorbeelden van categorieën zouden kunnen zijn: Een kijkje in de keuken, waarbij je het interieur van jouw klanten laat zien. Of denk eens aan make-overs van huizen in jouw klantenprofiel die prachtig verbouwd zijn, of aan reviews klanten of zelfs verhuis of verkooptips! Aan elke categorie kun je een heel duidelijk doel vastmaken, bijvoorbeeld inspireren, informeren of activeren. Ook kun je door gebruik te maken van categorieën heel concreet in bulk aan de slag met jouw social posts. Het format is namelijk vaak hetzelfde, dus je hoeft niet elke keer iets totaal nieuws te verzinnen. Daarnaast is het heel handig, dat je de posts goed kan analyseren en goed bij kan sturen welke categorieën wel of geen potentie hebben om door te groeien. Denk met deze categorieën op het platform Instagram ook goed na over hoe deze series mooi visueel samenkomen op jouw feed! Zo hebben nieuwe klanten direct een goed beeld van jouw merk als ze op jouw feed terecht komen. 

 

Aan de slag met een contentkalender? Begin zelf in Excel of bekijk onze dienstenpagina social media beheer om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Nieuwsgierig naar ons?

Geef ons dan een belletje!