Hoe zet je een effectieve social media campagne op?

Share

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Er zijn heel veel social media platformen en er worden per minuut alleen op Facebook al 240.000 foto’s gedeeld. Als makelaardij ben je misschien al wel actief op social media, of nog helemaal niet. Het belang van social media is groot, maar het kost ook veel tijd om een goede strategie te implementeren. In deze blog lees je onze tips om een effectieve social campagne op te zetten.

Waarom social media inzetten?

Social media is belangrijk voor ieder bedrijf, wat jouw doel ook is! Via social media kun je jouw doelgroep op een laagdrempelige manier bereiken, op het moment dat zij ervoor gekozen hebben om te ontspannen en te connecten. Het is dus een mooi kanaal om jouw makelaardij op de kaart te zetten. Zichtbaarheid en naamsbekendheid zijn twee grote hoofddoelen binnen het social landschap. Maar er zijn ook veel partijen die een groot deel van hun leads via social media voor zich winnen. Op social kun je zowel organisch, zonder advertentiekosten, als via betaalde advertenties zichtbaar zijn. En het leuke van social is, dat je ook inzicht krijgt in jouw doelgroep! Dit zijn een aantal redenen waarom je met social media zou moeten beginnen of uitbreiden als makelaardij!

Stap 1: Welke platformen kies je?

Er zijn zeer veel platformen in het social media landschap. Elk platform kent ook weer zijn eigen doelgroep. Zo is LinkedIn echt een speler voor de business-to-business markt of om te netwerken. Een platform als TikTok heeft echt een entertainment functie en speelt in op de jonge doelgroep. Als je breed wilt starten met social media als makelaardij is Facebook altijd een goed startpunt. Facebook heeft een brede doelgroep, met een lichte focus op de doelgroep ouder dan 25 jaar. De doelgroep die je als makelaardij in jouw marketingcommunicatie gebruikt, is eigenlijk altijd wel op dit platform vertegenwoordigd. Naast Facebook kun je ook meer op inspiratie gaan zitten. Hiervoor zijn de kanalen Pinterest en Instagram weer zeer geschikt. Let hierbij goed op, dat visuele content erg belangrijk is voor jouw succes. Kies dus alleen voor het inzetten van deze platformen als je een goede contentstrategie hebt en wilt investeren in goede foto’s en designs.

Stap 2: Breng jouw doelgroep in kaart

Social media gaat over interactie met jouw doelgroep. Net als bij SEO is het van belang dat jouw content relevant is voor de doelgroep. Dit kun je doen door de doelgroep op de juiste manier te inspireren of informeren. Een goede social media campagne is meestal een combinatie van beide, waarin je bezoekers inspireert en informeert over jouw diensten. Via verschillende social media platformen kun je met jouw advertenties heel specifiek targetten en ook opnieuw bereiken. De tip is om altijd goed te testen wat het beste werkt voor jouw campagne. Zet altijd een specifieke doelgroep tegenover een wat generieke, bredere doelgroep en ontdek wat het beste resultaat oplevert. Bekijk ook goed de positie van jouw bereik in de doelgroep. Als de doelgroep jou al kent, kun je werken aan die relatie, maar als de doelgroep jou nog niet kent, is het belangrijk om als eerste doel “bekendheid genereren” te kiezen!

Stap 3: Content en testen

Als je jouw platformen hebt gekozen en je weet wie jouw communicatiedoelgroep is en jouw doel helder is, kun je aan de slag met het maken van content. Gebruik hiervoor jouw eigen huisstijl en creativiteit, of schakel hier iemand in die als creatief brein kan opereren. Als je content hebt gemaakt is het heel belangrijk om jouw campagnes te testen. Zet a/b testen in om de juiste content en doelgroepen te testen. Met behulp van deze inzichten kun je steeds beter optimaliseren en jouw succes bepalen in het sociale landschap. Het fijne van de meeste platformen is de mate van automatisering. Zowel in Google als in bijvoorbeeld Facebook zijn campagnes zelf in staat om met de data die binnenkomt, het budget zo efficiënt mogelijk verspreiden over de best lopende campagnes. Dit zorgt voor snelle inzichten en meer tijd voor social specialisten om te optimaliseren en innoveren. 

Starten met Social? Als je vragen hebt, of je afvraagt wat Stample Marketing zou kunnen betekenen voor jouw makelaardij, neem vooral een kijkje op onze dienstenpagina social media beheer.

Nieuwsgierig naar ons?

Geef ons dan een belletje!