Hoe leer je een makelaar kennen? En welke makelaar kies je als je een huis gaat verkopen? Twee vragen waar makelaars vaak te weinig over nadenken als zij hun makelaardij beginnen. Een makelaar heeft een grote offline awareness, namelijk de bordjes met “TE KOOP” in het straatbeeld. Helaas blijven deze borden niet lang hangen de afgelopen jaren. Huizen gaan als broodjes over de toonbank en het gebeurt zelfs steeds vaker dat huizen zonder hulp van een makelaar worden gekocht. Het is dus tijd om een stapje erbij te zetten! En de oplossing daarvoor is duidelijk marketing! Weten waarom? Lees dan snel verder.
Als je deze vraag zou stellen aan een docent op een commerciële opleiding, krijg je altijd eenzelfde antwoord. Marketing is het vakgebied waarin wordt gewerkt om de waarde van een product of dienst toe te voegen aan een marktomgeving. Dit heeft als bovenliggend doel eigenlijk altijd het zorgen voor het verkopen van het product of de diensten. Dit is precies wat een makelaar meer mee zou moeten doen, nu de huizenmarkt verandert. Je voegt namelijk als makelaar waarde toe aan het proces van de verkoop en aankoop van huizen. Door een juiste marketing strategie breng je aan potentiële en huidige klanten de boodschap, dat jij een belangrijke schakel bent in de waardeketen van dit proces.
In een veranderende markt met een uitgebreid aanbod als het gaat om het drukbezette landschap van makelaardijen, is het belangrijk om jouw waarde vast te stellen. Hierbij kijk je naar jouw unieke waarde als makelaar. De vraag die je hier beantwoordt, is: “Waarom een klant voor mij kiezen in plaats van voor concurrent X?” Vaak helpt het hierbij om een duidelijke concurrentieanalyse te maken. Na het maken van een concurrentieanalyse, heb je inzichtelijk welke unieke waarden ook passen bij de behoeften van jouw doelgroep. Een relatief simpele stap die voor jou als makelaardij het verschil kan maken om klanten voor jou te winnen.
Een klant kan geen klant worden, als deze persoon niet weet van jouw bestaan. Als makelaar is het daarom belangrijk om zichtbaar te zijn. Dit doe je dus deels door in het straatbeeld voor te komen met verkoop en verkocht borden, maar potentiële klanten onthouden jouw merknaam beter, als ze deze op meerdere plekken tegenkomen. Zet dus zoveel mogelijk kanalen in waar jouw doelgroep op te vinden is. Door veel te testen en een duidelijke contentplanning of advertentieplan op te stellen, kun je er als makelaardij achter komen waar voor jou het grootste bereik is. Hou wel in de gaten, dat het grootste bereik niet altijd het meest relevante bereik is. Kijk hierbij dus altijd naar bereik in combinatie met het aantal leads, of bijvoorbeeld omzet. Kanalen als Google, Facebook, Instagram, LinkedIn zijn grote media bronnen om jouw uitingen op weer te geven.
Naast (online) zichtbaarheid is mond-tot-mondreclame nog steeds een waardevol kanaal voor makelaardijen. Stop daarom niet met jouw marketing als je een lead binnen hebt. Zorg voor een goede e-mailcampagne of gebruik jouw salesteam voor een persoonlijke benadering, om klanten warm te houden. Zorg dat je een goede care fase aanbiedt. Ook na de sale kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw klanten een kleinigheidje krijgen op een verjaardag. Of wanneer er bijvoorbeeld een kindje geboren wordt. Dit soort attenties hoeven niet groot te zijn en kunnen gewoon bestaan uit een mail of kaart, maar ze geven een enorme waarde mee voor een klant. Je maakt namelijk jouw marketing persoonlijk en laat met dit soort acties zien, dat de klant voor jou belangrijk is en blijft. Deze inspanning heeft twee voordelen. Je houdt namelijk contact met klanten en kan eerder inspelen op levensveranderingen die de verkoop van een huis kunnen beïnvloeden. De klant is sneller te overtuigen om voor jou als makelaardij te kiezen, omdat je nog een warme relatie hebt onderhouden. Daarnaast zorgt deze manier van nazorg voor veel mond-tot-mondreclame. Zeker in een niet zo sexy wereld als de makelaardij, is het van belang om juist eruit te springen met goede acties!
Ben jij klaar om aan de slag te gaan met marketing voor jouw makelaardij? Lees verder op onze blog voor meer tips en tricks, of neem een kijkje op onze diensten pagina’s en ontdek hoe we samen met jou kunnen groeien in jouw marketingstrategie.