Wat zijn de voordelen van SEO voor makelaars?

Share

SEO betekent Search Engine Optimalisation, ook wel in het  Nederlands vertaald, Zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is beter organisch ranken in Google. Met andere woorden is dit het beter vindbaar maken van jouw bedrijf in Google, zonder advertenties te plaatsen. Meer weten over SEO voor makelaars? Lees dan snel verder

Waarom SEO voor de makelaardij?

SEO is aantrekkelijk omdat je aan de kwaliteit van jouw content en website werkt. Je investeert hierin om daadwerkelijk beter te voldoen aan de wensen van jouw klanten of potentiële klanten. Het ranken gaat, als je jouw SEO strategie op de juiste manier uitvoert, vanzelf. Toch is SEO niet makkelijk op te pakken. Er is veel kennis nodig om met dit onderwerp aan de slag te gaan. En de resultaten zijn vaak pas zichtbaar op een langere termijn. Google moet namelijk de tijd krijgen om de verbeteringen goed te indexeren. Welke verbeteringen je allemaal door kunt voeren hebben betrekking tot drie domeinen binnen SEO. Techniek, content of relevantie & autoriteit.

Techniek voor de makelaardij

Techniek is de basis van SEO, maar ook het grootste struikelblok voor veel makelaardijen. Wees gerust, de makelaardij is niet de enige branche waar de techniek van websites er slecht voor staat. In veel bedrijven is dit een hot issue. Benieuwd of jouw website technisch goed scoort in Google? Je kunt dit beknopt testen via Google Pagespeed, of neem contact met ons op voor een uitgebreide technische scan! Een aantal punten die voor SEO heel belangrijk zijn en voor jou als makelaardij relatief makkelijk aan te passen zijn: laadsnelheid & URL-structuur.

De makelaardij en content

De pijler content gaat vooral over de relevantie van jouw website. Hoe jouw teksten geschreven zijn heet de tone of voice of ook wel schrijfstijl. De tone of voice moet goed matchen met jouw doelgroep. Hier zie je een groot verschil tussen business to consumer of business-to-business bedrijven. Als makelaar kun je met beide te maken hebben, dus pas jouw tone of voice hier goed op aan. Voor de relevantie is het ook belangrijk om te weten waar jouw bezoeker naar op zoek is. Biedt de content van jouw webpagina’s een duidelijk en simpel antwoord? Of moet de bezoeker nog een reis afleggen over jouw site, voor hij of zij heeft gevonden waarnaar hij op zoek is? In dat laatste geval ga je niet hoog ranken in Google. Zorg voor kwalitatief goede pagina’s met leesbare teksten die jouw doelgroep begrijpt. Een goede tip is een FAQ, waarin je concrete vragen beantwoordt van klanten.

Autoriteit voor de makelaardij

De derde pijler van SEO is autoriteit. Hierbij is het van belang dat jouw site verbonden is met belangrijke websites in het makelaars landschap. Dit doe je door linkjes te plaatsen naar andere belangrijke websites in jouw branche. Dit heet linkbuilding. Je kunt linkbuilding uitvoeren door naar andere websites te verwijzen, maar ook door andere websites naar jou te laten verwijzen. Ook de interne linkstructuur is belangrijk, zodat jouw gebruikers langer op jouw website blijven en de juiste informatie kunnen vinden. Jouw content staat zo aanvullend of verdiepend met elkaar in verbinding. 

Starten met SEO

Wil jij starten met SEO voor jouw makelaardij? We begrijpen dat dat niet makkelijk is! Begin altijd met het zoeken naar quick wins in voor de korte termijn. Je komt hier achter door een goede scan van jouw website te doen. Vaak liggen deze quick wins deels op de techniek van het versnellen van jouw website. Maar denk ook aan het vullen van content, zoals bijvoorbeeld het meegeven van ALT-tags aan afbeeldingen. Ook het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek om jouw URL-structuur relevant te krijgen en de juiste content te produceren, kan een mooie eerste stap zijn in de start met SEO. Twijfel je nog over hoe je SEO het beste aan kunt pakken? Lees dan verder op de pagina vindbaarheid Google om te ontdekken wat wij op SEO dienstverlening voor jou kunnen betekenen!

Nieuwsgierig naar ons?

Geef ons dan een belletje!